צור קשר

ליצירת קשר

השאירו את הפרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    זימון לחקירה במשטרה

    רגע כניסתך לתחנת משטרה הוא רגע קריטי, כל מילה שתאמר בנוכחות שוטר נרשמת ומתועדת ויכולות להיות לכך השפעות והשלכות מרחיקות לכת להמשך ההליך הפלילי ובוודאי להמשך חייך, לכן , אם נקראת או נלקחת לתחנת המשטרה, גם אם אינך אשם בדבר, אל תוותר על זכותך להיוועץ בעורך דין פלילי בעל ידע בהליך ליווי חקירה משטרתית וייצוג עצורים!

    הכנה וליווי לחקירה משפטית

    קבלת זימון לחקירה במשטרה אינה סיטואציה פשוטה ולכן יש חשיבות רבה להתכונן היטב לחקירה פלילית. החקירה הראשונית במשטרה נחשבת לחקירה בעלת משמעות רבה עבור החשוד בעבירה פלילית ותוצאותיה יקבעו האם החשוד ישוחרר לביתו או שמא ישלח למעצר. חשוד בעבירה פלילית שאינו עבר הכנה וליווי לחקירה משפטית מטעמו של עורך דין פלילי, עשוי למצוא את עצמו בסיטואציה בה הוא עלול לגרום נזק רב לרבות הפללה עצמית בשל אי הכנה.

    אולם חשוד שהגיע מוכן לחקירה עשוי למצוא את עצמו כאשר הפרשה מאחוריו. יש להבין כי חקירה במשטרה מעבר לסיטואציה לא נעימה עבור החשוד הינה בעלת חשיבות רבה בעת הכנת תיק פלילי והודעתו של החשוד מהווה מסמך מרכזי בו יעשה שימוש שופט המעצרים בבואו להחליט האם לשחרר את החשוד לביתו או שמא לשלוח אותו למעצר.

    מהלכה של חקירה פלילית במשטרה

    המשטרה מחליטה על פתיחת חקירה בעקבות הגשת תלונה כאשר המתלונן נפגע. השוטרים נוהגים לרשום כל תלונה אך במקרה של עבירות קלות יש לבחון  האם לפתוח בחקירה. ישנם מקרים בהם המשטרה סבורה כי אין עניין בפתיחת החקירה כתוצאה מחוסר עניין לציבור. במקרה בו מדובר על עבירות סמים, המשטרה עשויה לפתוח בחקירה בעקבות משלוח של הודעות טקסט במכשיר הפלאפון של החשוד בעבירה כאשר המשטרה עושה שימוש בהודעות הטקסט על מנת ללכוד חשודים נוספים.

    כיצד מסתיימת חקירה פלילית במשטרה?

    בסיום החקירה התיק מועבר לפרקליטות או למחלקת התביעות במשטרה, זאת לפי סוג העבירה. על התובע לקבל החלטה אחת מבין שלוש החלטות:

    1. האם לסגור את התיק בלי להגשים כתב אישום.
    2. האם להחזיר את התיק למשטרה לצורך המשך החקירה.
    3. האם להגיש כתב אישום נגד החשוד.

    בשנים האחרונות ניתן לראות שורה של פרשות  אשר הסתיימו ללא העמדה לדין בשל החשיבות של ליווי גורם מוסמך בחקירה משפטית. בניהם פרשת הסוס הטרויאני בה היה חשד לריגול תעשייתי באמצעות החדרה של תוכנת ריגל למחשבים של חברות מובילות במשק. אותה חקירה פלילית הסתיימה ללא העמדה לדין כתוצאה מליווי והכנה משפטית.

    הזכות להיוועץ עם עורך דין במהלך החקירה

    בעת החקירה החשוד רשאי לנצל את הזכות להיוועץ עם עורך דין. כאמור, המעמד של חקירה פלילית אינו פשוט בייחוד לאדם הנחקר בפעם הראשונה. אדם הנחקר בפעם הראשונה עשוי להיות מקרה נוח עבור חוקרי המשטרה לצורך ביצוע תרגילי חקירה אשר בסיומם הוא עשוי לומר דברים מזיקים אשר יגרמו לסיבוך הסיטואציה ללא קשר האם הוא חשוד בעבירה בה הוא מואשם.

    כללי התנהלות בחקירה

    • נחקר אשר נמצא במעמד של חקירה ראשונה ומפגש ראשוני עם חוקרי משטרה עשוי להיראות לא במיטבו דבר העשוי להיות נוח עבור החוקרים.
    • חשוד או עד: יש לדעת האם מדובר בחקירה כחשוד או חקירה כעד. במידה ומדובר בחקירה כחשוד, הרי ניתן לבחון את הזכות להיוועץ עם עורך דין. במקרים מסוימים המשטרה עשויה לעכב את זכותו של החשוד לקבלת הייוועצות עם עורך דין אך יש לדאוג למיצוי הזכות על מנת לקבל הנחייה מצידו של עורך הדין כיצד לנהוג.
    • זכות השתיקה: במידה ויש הסתברות כי בוצעה עבירה, ניתן להשתמש בזכות השתיקה ולמסור לחוקרים הודעה כי מתן העדות יתעכב עד להגעה של עורך דין.
    • במקרה של טעות: במקרה וחלה טעות, הרי הדבר הראוי לעשותו הוא לספר את הגרסה לאירוע ובמידה והחשוד סיפר שהיה בעת האירוע במקום אחר – טענת אליבי  יש להציג את הטענה כראשונה.
    • מסירת גרסאות: אין למסור מספר גרסאות בעת חקירה. מסירת מספר גרסאות בעת החקירה עשויה להוביל את החוקרים להצביע על החשוד כמי שאשם בעבירה וכתוצאה מכך להחליש את עדותו.

    דירוג ממוצע 5 / 5. מספר מדרגים 6

     

    מידע נוסף בנושא

    הזמנה לחקירה במשטרה

    הזמנה לחקירה במשטרה עלולה להיראות תמימה ברגע הראשון, במיוחד כאשר החשוד בטוח בצדקתו שאין לו יד בעבירה המיוחסת לו. עם זאת, באותה מידה זו יכולה להיות החולייה הראשונה בשרשרת שסופה מאסר ממושך. חשוב לזכור שלחוקרים יש אינטרסים שונים לחלוטין מאלה של מי שזומנו לחקירה, ולכן כדאי להיערך לאירוע היטב. בפרט מומלץ להבין מהן הטעויות הנפוצות במהלך חקירות משטרתיות, ואיך הן עלולות לסבך אתכם שלא לצורך. עו"ד מעיין חיימוביץ' היא עורכת דין פלילית בעלת ניסיון רב כאשר חלק בלתי נפרד מהשירות שהיא מספקת ללקוחותיה הוא ייעוץ לקראת חקירה במשטרה.

    מדי יום מתבצעות בישראל אינספור חקירות משטרתיות (וגם ע"י גופים אחרים כמו הרשות לניירות ערך, רשות המיסים ועוד). המטרה היא בירור העובדות בנוגע לחשדות שונים, אבל במקביל מדובר בחוויה שעלולה להיות מלחיצה מאוד למי שלא מורגל בכך. חשוב להדגיש שכל אדם שזומן לחקירה רשאי להתייעץ עם עורך דין, ולמעשה גם תוך כדי החקירה מחובתם של החוקרים לאפשר לו לשוחח עם עורך דין. ייעוץ בעקבות זימון לחקירה במשטרה הוא אחד מתחומי המומחיות של עו"ד מעיין חיימוביץ', שכבר סייעה לגברים , לנשים ולבני נוער רבים להגיע לתחנת המשטרה כשהם מבינים היטב את הזכויות שלהם ויודעים ממה כדאי להיזהר.

    מה חשוב לעשות כשמקבלים זימון לחקירה במשטרה?

    מודעות

    כשאדם מקבל זימון לחקירה, ובפרט אם זו הפעם הראשונה, חשוב להבין מה צפוי באירוע. קודם כל כדאי לדעת שחוקרי המשטרה יכולים להזמין אדם למסור עדות, כאשר תוך כדי מסירת הדברים הוא עלול להפליל עצמו כך בעצם באותו הרגע הוא ייחקר בחשד לביצוע עבירה מסוימת. שנית, גם שיחה אקראית ותמימה לכאורה מחוץ לחדר החקירות, עם אדם שלא לבוש כשוטר, עלולה לשמש כנגד הנחקר. כמו כן נדרשת מודעות לכך שחוקרים עשויים לשקר, להבטיח הבטחות שאין בסמכותם או בכוונתם לממש ולהפעיל לחץ בשיטות רבות.

    התייצבות

    ישנה חובה חוקית להתייצב לחקירה במשטרה! תמיד ההמלצה היא להגיע לתחנה – אבל כאשר אתה מיוצג ומודע לכל האפשרויות הלא נעימות הנ"ל.

    התייעצות

    קבלת ייעוץ מקצועי מעורך דין פלילי או עורכת דין פלילי עם ניסיון רב יכולה  להיות קריטית עבור המוזמן לחקירה. דגשים שיתן עורך הדין יכולים למנוע מהנחקר לעשות טעויות רבות כמו מתן מידע עודף שיכול לשמש לרעתו. הדבר קורה פעמים רבות דווקא כאשר הנחקר בטוח בכך שהוא זכאי ואז הוא מגיע שאנן ומדבר בחופשיות רבה מדי.

    טעויות נפוצות כשמקבלים הזמנה לחקירה במשטרה

    הזמנה לחקירה במשטרה מרתיעה חשודים רבים ובצדק. החוקרים מיומנים בעבודתם ומטרתם היא למצוא את הדרך להוכיח כי נחשד הנחקר בעבירה הוא האדם אשר ביום מן הימים יהיה כלפיו מספיק ראיות כבדי להגיש כנגדו כתב אישום.

    נחקרים או מוזמנים לחקירה עושים טעויות, במיוחד אם זו החקירה הראשונה שהם עוברים, ביניהן:

    לא להגיע

    החוק מחייב כל אדם שזומן לתחנת המשטרה – להגיע לתחנת המשטרה ולהתייצב לחקירה. אדם שלא מתייצב יכול ויימצא את עצמו אחר כבוד מובל לתחנה כאשר שוטרים מגיעים אליו פיזית ומביאים אותו באמצעות ניידת.

    לספק מידע עודף שישמש לרעה

    נחקרים שמנסים לרָצות את החוקרים עלולים לספק מידע שיסבך אותם, בלי שהיה כל צורך בכך. מומלץ לענות בצורה נקודתית לשאלות נקודתיות ולא בצורה כללית ובכך לספק מידע רב. אם החוקר שואל שאלות כלליות, על החשוד לבקש ממנו לדייק ולמקד את השאלה.

    לדבר חופשי מחוץ לחדר החקירות

    גם שיחה אקראית לכאורה בניידת, בחצר או על ספסל מחוץ לחדר החקירות עלולה להיות חלק מתרגיל חקירה. מרגע מפגש עם השוטרים, בין אם זה בבית או בניידת או בין אם זה בכניסה לתחנה חובה להיות זהירים וערניים, ולא לספר לאף אחד פרטים שלא תרצו שיגיעו לידי החוקרים.

    לא להתייעץ עם עו"ד

    אדם שמגיע לחקירה במשטרה בלי שניצל את זכותו והתייעץ עם עורך דין או עורכת דין, אשר ידריכו אותו נכונה ויכווינו אותו תוך התייחסות לפרטים הרלוונטיים למקרה שעבורו הוא זומן לתחנה, מסתכן שלא לצורך.

    ייעוץ מותאם אישית לכל אדם

    השלב שבין קבלת זימון לחקירה במשטרה, בטלפון או בדואר, לבין ההתייצבות בתחנה, הוא שלב רגיש מאוד. עו"ד מעיין חיימוביץ' יודעת מתי כדאי לשמור על זכות השתיקה ובאילו נושאים ומתי כדאי כן לשתף פעולה עם החוקרים, וכמובן משתפת את הלקוח בתובנות אלה – בהתאמה מדויקת לנסיבות הספציפיות של כל מקרה וגם לאישיות של האדם. עצות נוספות נוגעות לגבי זיהוי תרגילי חקירה נפוצים וגם כאלה פחות נפוצים, הליך עימות משמעותו ותובנות כלפיו ועוד.

    שירות מחויב בזמינות גבוהה ושקיפות מלאה

    הפעולה הראשונה שחשוב לבצע כשמקבלים הזמנה לחקירה במשטרה היא כאמור פנייה לעורך או עורכת דין. עו"ד מעיין חיימוביץ' מסייעת למי שזומנו לחקירה, מכל סיבה שהיא, להגיע לאירוע מוכנים – להבין מהם התרחישים האפשריים, לדעת מהן הזכויות המגיעות להם ובאופן כללי ללמוד מהי ההתנהלות הנכונה בכל תרחיש. השירות ניתן מתוך תחושת אחריות רבה, בזמינות גבוהה ובשקיפות מלאה. עו"ד חיימוביץ' ייצגה לקוחות רבים וליוותה אותם לפני תחילתה חקירה ובמהלכה, מה שסייע להם משמעותית.

    התקשרו עכשיו דילוג לתוכן